Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міні-чат





Неділя, 24.11.2024, 05:09
Вітаю Вас Гість | RSS
Йорданештський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ст...
Головна | Реєстрація | Вхід
Методична робота:


Головна » Статті » Сторінка вчителя » Ігнатуш О.І.

Складнопідрядні речення

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними місця, часу. Складнопідрядні речення з підрядними причини, мети.

Мета: поглибити знання учнів про основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними, про такі види підрядних обставинних, як часу, місця, мети, причини; формувати вміння розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними, визначати головну й підрядну частини; креслити схеми речень, вживати ці речення у власному висловлюванні, моделювати й конструювати їх; виховувати повагу до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь.

Випереджувальне завдання: опрацювання §21, 22, 26, 27.Учні готують повідомлення.

Епіграф до уроку:

Не змагай до того, що не дано від природи.

Г. Сковорода

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань .

Троє чоловіків тягнуть на собі каміння в місто. Піт застилає їм очі, мускули тремтять від напруження . Одного спитали:

  • Що ти робиш?
  • Тягну цей проклятущий камінь.

Другого спитали, що він робить.

  • Заробляю собі й своїй родині на хліб насущний,– бадьоро відповів той.

Третій чоловік усміхнувся і сказав:

  • Будую дивовижний храм, котрий стоятиме вічно на радість і втіху людям.

 

Тож сьогодні ми будемо складати цеглинки дивовижного храму, що називається Світ знань. Вони знадобляться вам у житті й ніколи не будуть тягарем, як двом першим чоловікам.

Та чи можна побудувати дім без фундаменту?

Тому нашою надійною опорою будуть знання, яких ви набули на попередніх уроках.

Синтаксичний марафон

  • Дати якомога більше відповідей на запитання за одну хвилину.
  • Які речення називаються складнопідрядними?
  • Чим вони відрізняються від складносурядних?
  • Зв’язок підрядної частини з головною у складнопідрядному реченні здійснюється…
  • Якими частинами мови можуть бути сполучні слова?
  • Яке місце щодо головного може посідати підрядна частина?
  • На які види поділяються складнопідрядні речення?
  • Головною називається частина…
  • Інша назва залежної частини складнопідрядного речення...
  • На які підтипи поділяються складнопідрядні обставинні речення?

 

Лінгвістичний диктант

  • Учні записують короткі відповіді
  1. Складнопідрядне речення складається з двох залежних одна від одної частин.
  2. Частини складнопідрядного речення з’єднані за допомогою сурядних сполучників.
  3. Сполучні слова можуть бути займенником, іменником.
  4. Від залежної до головної частини ставимо запитання у складнопідрядному реченні.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV.Сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу.

Презентація виконання учнями випереджувального завдання.

 

Лабораторія юного дослідника

Заповнити таблицю, опрацювавши теоретичний матеріал підручника про складнопідрядні речення з підрядними обставинними місця, часу, причини, мети.

 

 

 

Вид складнопідрядного обставинного речення

Питання, на які відповідає підрядна частина

Засоби зв’язку (сполучники і сполучні слова)

Підрядне обставинне часу

 

 

Підрядне обставинне місця

 

 

Підрядне обставинне причини

 

 

Підрядне обставинне мети

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Робота з підручником .

Вправа 106 сторінка 88(усно).

  • «Лінгвістичний феєрверк»

Учні отримують віддруковані аркуші з реченнями, елементи яких розташовані хаотично («за принципом вибуху»).Потрібно відновити речення, указати вид підрядної частини ; розставити розділові знаки.

 

Може/ боїться/ не/ пісня/ від/ ворога/ умерти/ смерті/ поет/ бо/ вільная/ не/. (Л. Українка )

З’їсти/ щоб/ воду/ рибку/ лізти/ в/ треба/.

Ридає/ коли/ сміюсь/ я/ серце/.(Л. Українка).

Край/ де/ там/ рідний/ під/ рай/ і/ ялиною/.

(Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти. Щоб рибку з’їсти, треба в воду лізти. Я сміюсь, коли серце ридає… Де рідний край, там і під ялиною рай .)

  • «Вкраплення»

Дібрати з довідки потрібні сполучники, сполучні слова до поданих складнопідрядних речень.

 

… кров текла козацька, трава зеленіє.

Ітиму, … вистачить снаги .

Ми повинні виграти матч, … … краще підготувалися до змагань.

Необхідно розвивати свої позитивні якості, … досягнути успіху .

(Де кров текла козацька, трава зеленіє. Ітиму, доки вистачить снаги .Ми повинні виграти матч, тому що краще підготувалися до змагань. Необхідно розвивати свої позитивні якості, щоб досягнути успіху .).

 

Завершити народні прислів’я, записати їх .

  1. Де м’яко стелять, …
  2. Це буде тоді, …
  3. Жалів яструб курку,…
  4. Не клади пальця в рот,…
  5. Не розхитуй човна,…

А. поки всю обскуб.

Б. там твердо спати .

В. бо відкусять.

Г. як у курки зуби виростуть.

Д. бо вивернешся.

(Де м’яко стелять, там твердо спати. Це буде тоді, як у курки зуби виростуть. Жалів яструб курку, поки всю обскуб. Не клади пальця в рот, бо відкусять. Не розхитуй човна, бо вивернешся .)

  • Дослідження-відновлення.

Відновити правильний порядок речень так, щоб утворився зв’язний текст.

Відновлений текст повинен відповідати поданим графічним схемам(усно).

  1. [ ], ( який….). 2. [ ], (що……).3. [ ], (що…). 4. [ ],(де…).5. [ ], (незважаючи на…). 6.(Коли…),[ ]. 7. [ ], (яка…).8. [ ], (який…).9.[ ], (що…).10. [ ], (де…).

1.Угорські хроніки згадують про три городища Мукачево, Боржавський замок і власне Ужгород, де Лаборець і організував оборону проти угорців.2. Одна з найвідоміших і найтаємничіших легенд розповідає про князя Лаборця, який заснував місто Ужгород.3. Вони швидко його розбили, незважаючи на виснаження після переходу.4. Його наздогнали і вбили біля річки, яка з того часу і донині носить ім’я Лаборець.5. Сьогодні можна стверджувати, що легендарний князь Лаборець— це збірний образ кількох історичних постатей різних періодів.6. Це гарний міф, який звичайно має під собою історичну основу.7.Із писемних джерел ясно, що сутички за територію були і до угорців між Болгарським царством та Великою Моравією.8. Нестор Літописець пише, що «И жили здесь словины и влахи».9.Адже це територія , де знаходилися родовища солі.10.Коли угорці взяли замок, князь утік.

(Код: 2, 5, 8, 1, 3, 10, 4, 6, 7, 9.)

VІ. Підведення підсумків уроку

  • Установіть відповідність між складнопідрядним реченням та його видом.
  1. Нас змалку вчили, що мовчання— золото.
  2. І серце полинуть бажає туди, де ще воля гуляє.
  3. Не щебечи, соловейку, як сонце пригріє. Не щебечи, малюсенький, як і вечоріє.
  4. Трісне мороз, наче трісне галузка.
  5. Щоб лиха не знати, треба своїм плугом орати.
  6. Ось тополя, змерзши, вітами поволі б’є себе у груди, щоб зігріти дух.

А. Складнопідрядне обставинне з підрядною частиною місця.

Б. Складнопідрядне обставинне з підрядною частиною причин.

В. Складнопідрядне обставинне з підрядною частиною мети.

Г. Складнопідрядне обставинне з підрядною частиною часу.

Д. Складнопідрядне речення з підрядною з’ясувальною частиною.

Е. Складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною.

(1.Д; 2.А; 3.Г; 4.Е; 5.Б; 6.В.)

  • Оцінити самостійно свою роботу на уроці.

Я вмію… Треба доопрацювати…

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §21,22,26,27.

Написати власне висловлювання на тему «Пізнай самого себе—зроби свій професійний вибір», використовуючи складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами.

 

 

 

 

 

Категорія: Ігнатуш О.І. | Додав: iordanesti1school (25.02.2019)
Переглядів: 1258 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright By Vitaliy © 2024