Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міні-чат





Неділя, 24.11.2024, 07:03
Вітаю Вас Гість | RSS
Йорданештський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ст...
Головна | Реєстрація | Вхід
Методична робота:


Головна » Статті » Методична скарбничка

Pastelul Concertul în luncă

 

 

 

 

Proiect didactic

Literatura română

Clasa a 6-a

 

 

 

 

 

 

 

Vasile Alecsandri

Pastelul Concertul în luncă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prof. Moscal I.I

                                                              

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Clasa: 6

Obiectul: literatura

Subiectul: Vasile Alecsandri, pastelul „Concertul în luncă”. Imagini vizuale şi auditive. Comuniunea omului cu natura. TL. Pastelul. Tipuri de epitete.

Tipul lecţiei: formarea deprinderilor şi priceperilor

Scopul: de a delimita imaginea vizuală de cea auditivă; de a educa sentimentul de dragoste faţă de natura înconjurătoare.

Obiective operaţionale:

  • să cunoască ce este descrierea în versuri;
  • să definească poezia lirică despre natură;
  • să citească expresiv textul liric;
  • să selecteze noţiunile de teorie literară învăţate;
  • să delimiteze tablourile din text;
  • să însuşească noile noţiuni de teorie literară;
  • să aprecieze frumosul natural;

 

Metode şi procedee de instruire: lectura, descoperirea, conversaţia, dialogul, problematizarea.

Material didactic: portretul scriitorului, volume din opera scriitorului, tablouri cu peisaje din natură, fişe cu păsări şi vegetalele menţionate în textul pastelului, integramă, casetă audio, harta României.

 

Desfăşurarea activităţii didactice

  1. Reactualizarea cunoştinţelor anterioare.
  2. Joc didactic „Recunoaşte opera şi autorul”
  1. Rusanda, şleapcă, Trofimaş. (Trofimaş, Ion Druţă).
  2. Pământ, prinţ, trandafiri, planetă.(Micul Prinţ, Exupery)
  3. August, pădurarul, boierul, Grigoriţă, vânător. (În pădurea Petrişorului)
  4. Bujorel, romaniţă, albină, luncă, dediţel, privighetoare, concert (Concertul în luncă, Vasile Alecsandri)
  • Corect. Astăzi, copii, ne vom opri mai amănunţit la această temă. Ne vom porni într-o călătorie la un spectacol, concertul în lunca Siretului.
  1. Verificarea temei de acasă.
  1. În ce an s-a născut V. Alecsandri? (14 iunie 1821) – Portretele
  2. Unde s-a născut el? (Bacău, România) – Harta.
  3. În care oraşe, ţări a studiat V. Alecsandri? ( Paris, Italia)
  4. Ce revistă scoate el împreună cu alţi oameni de cultură? (Dacia literară, 1840)
  5. Cine a fost prietenul cel mai credincios din copilărie? (Vasile Porojan, ţiganul rob)
  6. Ce volume de poezii cunoaşteţi? (Doine, Legende, Pasteluri, Ostaşii noştri)
  7. Ce opere de teatru cunoaşteţi? ( Chiriţa în Iaşi, Chiriţa în provincie, Sânzâiana şi Pepelea, Despot Vodă).
  8. Ce opere în proză? (Buchetiera de la Florenţa, Istoria unui galbân, Balta Albă)
  9. Cum credeţi, care este  rolul comediilor? ( de a-i face pe spectatori să râdă)
  10. care este izvorul poeziei lui V. Alecsandri? ( folclorul)
  11. Ce pasteluri cunoaşteţi? ( Iarna, Oaspeţii primăverii, La gura sobei, Sfârşit de toamnă, Concertul în luncă)
  12. Poate cineva recita o strofă a pastelului?

IV. Anunţarea cunoştinţelor şi obiectivelor

Se scrie data, tema.

 

Pentru acasă aţi avut de citit expresiv pastelul „Concertul în luncă”.

Selectati si transcrieti participantii la concert dupa cum urmeaza:

a)Flori de camp:

b)Pasari

c)Alte vietuitoare

 

Vocabular DEX (manual)

Găsiţi sinonimele cuvintelor

Fragedă – tânără

Taină – secret, enigmă, mister

Divină – sfântă, curată, sacră

Cale – drum, cărare

Sonor – puternic, răsunător

Rumen – îmbujorat, roşu

Feerie – strălucire

Întrebări

    1. După structură poezia din câte părţi, tablouri se compune? (2)
    2. Câte catrene conţine acest pastel? ( 14)
    3. Ce numim catren?
    4. Despre care concert este vorba în poezie?
    5. Unde are loc concertul?
    6. Care anotimp este?
    7. Cum credeţi, de ce V. Alecsandri prezintă flora prin denumiri populare şi nu cele literare (ştiinţifice)?
    8. Despre care luncă este vorba? (imaginile)
    9. Cine este cântăreaţa sosită, ce vrea să spună ea?

 

Activitate în grup ( Elevii se împart în grupuri )

I – păsări

II – flori

III – insecte

 

Cum sunt redate în poezie florile, păsările, insectele (gâzele)? – sunt umanizate, sunt redate printr-un complex de imagini auditive, vizuale, dinamice)

 

 

 

  • Ce numim imagini vizuale şi auditive?
  • Ce cuvinte alcătuiesc imagini auditive?  (s-asculte, râzând...)
  • Ce cuvinte creează imagini vizuale? ( poiană, scânteiază...9
  • Ce cuvinte alcătuiesc imagini dinamice? (se adună, trec, stau, vin, pătrund, se închină, vine apare, se retrag, merg..)
  • Ce figuri de stil am întâlnit în această poezie?( epitete, personificări, metafore, enumeraţii, repetiţii...)

 

Activitate în grup. Elevii se împart în grupuri după numere (1, 2,3)

  1. epitete – fragedă sulfină, elegante floricele, poiana tăinuită, străinătate neagră, bujorei vioi, rumen; lăcrimioare gingaşe,văpaie albăstrie,duioase turturele,hohot mare,divina melodie,lucioli scânteietoare.
  2. comparaţii – o divină melodie ca suflarea unui geniu.
  3. personificări – luna-n cale-i se opreşte; macul doarme dus pe ceea lume,vine cimbrul de la câmpuri,vântul tace,gânditoare și tăcută luna-se oprește,roi de flăcări ușurele,îmbătate în parfum.

repetiţii – Iată vin pe rând pereche..

                iată frageda sulfină...

                iată vin şi gândăceii...

                iată grieri, iată fluturi...

 

 

Sunt propuse câteva variante de răspunsuri la întrebarea Ce este pastelul? Elevii trebuie să aleagă varianta corectă.

 

Varianta I

Pastelul este o poezie lirică în care predomină descrierea naturii,sentimentul poetului desprinzându-se prin mijlocirea tablourilor zugrăvite.

 

Varianta II

Pastelul este un procedeu literar ce constă în zugrăvirea unor trăsături ale obiectelor,fenomenelor,personajelor.

 

Varianta III

Pastelul este o figură de stil care constă în alăturarea unor cuvinte pe lângă un substantiv sau un verb pentru a exprima însușiri deosebite.

 

 

 

 

Activitate în grup. Elevii se împart în grup după conţinut

I – albină

II – lăcrimioară

III – privighetoare

Condiţia: fiecare grup alcătuieşte un sencan despre păsări, flori, insecte.

  • Ce opere asemănătoare cunoaşteţi voi? ( Oaspeţii primăverii, G. Topârceanu „rapsodii de primăvară”, G.Coşbuc „ Concertul primăverii”)

 

    1. Consolidarea cunoştinţelor

Fişa recapitulativă

 

Ce am aşteptat de la această lecţie?

 

Ce am primit de la această lecţie?

 

Ce am învăţat pentru toată viaţa de la această lecţie?

Aprecieri critice (se citesc epigrafele)

„Acel rege-al poeziei veşnic tânăr şi ferice...” M. Eminescu

„Te-ai învrednicit să fii şi cântăreţ

Şi bard al celor vremi de neispravă...” L. Deleanu

„Alecsandri e unul dintre ctitorii generoşi de la temelia culturii noastre moderne” Andrei Lupan.

Autoapreciere. Notarea.

 Temă pentru acasă

De alcătuit un text de volum mic pe tema: „Natura plaiului meu”.

 

 

Redaţi în imagine, printr-un desen, cum vă imaginaţi un concert în lunca din satul nostru.

 

 

Категорія: Методична скарбничка | Додав: iordanesti1school (14.03.2021)
Переглядів: 219 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright By Vitaliy © 2024