Clasa 11
Limba română și Literatura română
1.Peisajul și trăirile sufletești ale copiilor din poeziile: Moartea căprioarei, După melci.
2.Motive și teme folclorice în poeziile: Meșterul, Miorița.
Subiectul 1 (30 de puncte)
Scrie o compunere de maxim 30 de rânduri, în care să demonstrezi cu argumente necesare şi suficiente valoarea spirituală a cuvântului în relaţia dintre generaţii (în baza poeziei „Testament” de T. Arghezi).
Subiectul 2 (40 de puncte)
1.Citeşte cu atenţie versurile:
1.Iarna crengile scriu 3.Sub aceiaşi copaci
Poezii japoneze Ai aceluiaşi veac —
Cu penel fumuriu Îngeri muţi şi stângaci
Pe mătasea zăpezii, Mă învaţă să tac
2.Ca şi cum s-ar feri 4.Ne-nţelese poeme
Să-nţeleg, ca şi cum Picurând din zăpadă:
În zadr şi deşi Ieri era devreme,
Plânsem toţi şi şezum Azi au fost altădată. (A. Blandiana)
2.Precizează tipul strofei, rima, ritmul şi măsura versurilor. 4p. (1+1+1+1)
3.Transcrie, din text, două figuri de stil. 4p. (2+2)
4.Identifică doi indici ai timpului, doi ai persoanei şi doi ai spaţiului. 6p.(2+2+2)
5.Scrie câte un sinonim şi câte un antonim pentru sensul, din text, al cuvintelor zăpadă, înţeleg. 8p. (2+2+2+2)
6.Transcrie, din text, o propoziţie regentă şi una subordonată. 4p. (2+2)
7.Identifică stilul, genul şi specia fragmentului:
„Dragu-mi era satul meu cu Ozana cea frumos curgătoare...”3p.(1+1+1)
8.Ce sugerează structurile „crengile scriu”, „aceiaşi copaci”, „aceluiaşi veac”? 5p.
9.Analizează sintactic propoziţia.
Făt-Frumos alese calul cel mai de frunte din grădinile împăratului. 6p
11. Cuvântul „casei” (din structura „ pune streşinilor casei”) are funcţia sintactică de: 2p.
a. atribut; b. complement indirect; c. nume predicativ.
12.Substantivul, din text, „o ghirlandă” are funcţia sintactică de: 2p.
a. complement circumstanţial de loc;
b. atribut substantival;
c. complement direct.
13.Găseşte locuţiuni verbale sinonime pentru verbele: a înţelege; a sfătui, a evidenţia, a se certa. 8p. (2+2+2+2)
14.Scrie câte un sinonim şi câte un antonim pentru următoarele locuţiuni substantivale: 8p. (2+2+2+2)
tragere de inimă; ţinere de minte.
15.Alcătuieşte două propoziţii în care cuvântul „trandafirii” să fie subiect şi, respectiv, complement direct. 4p. (2+2)
|